Spacer po Pradze 06.07.2019 r.

6 lipca 2019 roku Wielkopolskie Stowarzyszenie Odnowy Wsi „NASZA RADOLINA” zorganizowało  kolejny już wyjazd rekreacyjno-kulturalny. Tym razem 52. osoby wybrały się do Pragi, stolicy naszych południowych sąsiadów. Wycieczka była pełna niezapomnianych wrażeń. Cały dzień towarzyszył nam bardzo kompetentny i sympatyczny przewodnik- pan Mariusz Bąk, który poprowadził uczestników  tropem największych praskich atrakcji turystycznych, umilając ten  spacer wspaniałymi anegdotami i dowcipami.

Zwiedzanie zaczęliśmy o 9.00 od tarasów widokowych na Strachowie, potem naszym celem stały się  Hradczany, czyli powstała w XIV w. “królewska” dzielnica na zachodnim, wysokim brzegu Wełtawy. Zobaczyliśmy od Loretę- zespół barokowych budynków sakralnych. Następnie droga prowadziła przez kompleks zamku królewskiego (założonego w IX wieku), budowaną przez 6 stuleci przepiękną katedrę św. Wita (siedzibę arcybiskupów praskich i prymasa czeskiego, główny kościół Pragi i Czech) oraz słynną Złotą Uliczkę (dawniej siedzibę miejscowych złotników). Następnie ruszyliśmy do dzielnicy Malá Strana pełnej pięknych barokowych pałaców, malowniczych kamieniczek, wąskich uliczek, zaułków i zabytkowych kościołów. Zobaczyliśmy tu między innymi najwęższą w Pradze oraz jedną z najwęższych na świecie uliczek z sygnalizacją świetlną; ścianę Johna Lennona. Praski Mostek Zakochanych z tysiącem zapiętych na nim kłódek, symbolizujących wieczną miłość; słynny średniowieczny Most Karola łączący dzielnice Malá Strana i Staré Město z charakterystycznymi barokowymi posągami, w tym figurą św. Jana Nepomucena (dotknięcie płaskorzeźby znajdującej się pod nią przynosi ponoć szczęście); dawną dzielnicę żydowską Josefov; praski Orloj, czyli średniowieczny zegar astronomiczny znajdujacy się na południowej ścianie Ratusza Staromiejskiego. Pośród uroczych, wąziutkich uliczek dzielnicy Malá  Strana stoi frontonem do ul. Karmelickiej kościół Najświętszej Maryi Panny Zwycięskiej kryjący w swym wnętrzu bezcenny skarb otoczony od wieków powszechnym kultem – figurkę Praskiego Dzieciątka Jezus, zwaną Jezulatko. Kościół wybudowany został w latach 1611–13, jak o tym świadczy zachowana po dziś dzień inskrypcja na północnej fasadzie. Dedykowany Trójcy Przenajświętszej był własnością niemieckich luteranów. Po zwycięstwie reformacji na ziemiach czeskich (bitwa pod Białą Górą w 1620 roku) cesarz Ferdynand II przekazał kościół karmelitom bosym (zasłużonym w tej bitwie), zmieniając dedykację dla NMP Zwycięskiej w dowód wdzięczności za pomoc Maryi w odniesionym zwycięstwie. Wtedy też wchodzący do Pragi wczesny barok zmienił w znacznym stopniu wygląd kościoła. Odtąd wejście znajduje się od strony rzeki Wełtawy, dostępne dzięki trzem pasmom schodów wiodących na taras przed kościołem. W ołtarzu głównym znajduje się kopia obrazu MB Zwycięskiej z Białej Góry. W ołtarzach bocznych: św. Józef, Joachim i Anna oraz św. Teresa z Awili i św. Jan od Krzyża. Jeden – wyróżniony – ołtarz boczny poświęcony jest Praskiemu Dzieciątku Jezus. W bogatej barokowej oprawie za przeszkleniem stoi cudowna figurka. Dzieciątko w lewej ręce dzierży jabłko królewskie, a prawą wzniesioną w górę błogosławi.

O wrażeniach ze spaceru po Pradze mogliśmy porozmawiać podczas dwugodzinnego rejsu po Wełtawie. Był on naszym pożegnaniem z tym magicznym miastem. Na statku zjedliśmy przepyszną obiadokolację. O 19.00 zmęczeni, ale zadowoleni wyruszyliśmy do Polski.

Wielkopolskie Stowarzyszenie Odnowy Wsi „ NASZA RADOLINA” bardzo dziękuje przewodnikowi – panu Mariuszowi Bąkowi za profesjonalną opiekę nad grupą oraz zapewnienie znakomitej atmosfery podczas zwiedzania. Jesteśmy wdzięczni  kierowcom

z firmy Filipczak Zbigniew- Przewozy Autokarowe, Krajowe i Międzynarodowe za bezpieczną i przyjemną podróż.